» » ★  Obserwuj★  Obserwujesz✕  Nie obserwuj

Przejęcie jachtu czarterowego - umowa czarterowa

Zaangażowany III (3243 punktów)


Przejęcie jachtu czarterowego np. w Chorwacji odbywa się zgodnie z tzw check listą, którą każdy skipper otrzymuje od firmy czarterowej. Jednak jest to przeważnie sprawdzenie zgodności wyposażenia na jachcie. Podczas naszych szkoleń pokazujemy na co, podczas przejęcia jachtu powinniście zwrócic uwagę. Zrobiliśmy z tego listę którą zamieszczamy poniżej:


Przejęcie jachtu -pokład:
Bakisty:
Ster awaryjny,
Sygnalizatory dzienne: kula, stożek
Wąż do wody z końcówką do kranu
Zapasowa butla gazowa
Kabel elektryczny
Wiaderko
Szczotka do pokładu
Kanister na paliwo
Kanister na wodę
Kanister na paliwo do silnika pontonu
Zapasowe cumy
Kotwica awaryjna wraz z liną kotwiczną
Odbijacze
Sztorcklapa z kluczykiem
Korby do kabestanów (przy rolerze grota jedna z nich powinna być krótsza)
Żagle :
Rozwiń żagle i sprawdź z obu stron!
Poluzuj trymlinki. Zwróć szczególną uwagę, aby podczas zwijania trymlinka grota była poluzowana!
Zlokalizuj poszczególne fały
Stan „piesków” czyli knag zaciskowych
Zamocowanie spinakerbomu jeżeli jest
Pozostałe:
Działanie windy kotwicznej i stan wtyczki pilota
Stan okienek wraz z zatrzaskami
Stan falszburt
Napięcie relingu i zamocowanie zawleczek
Napięcie i zapinanie relingu rufowego
Stan stewy dziobowej (dziobu poniżej kotwicy). Zaznacz na liście jej uszkodzenia
Stan burt. Zaznacz na liście jej uszkodzenia
Stan pawęży. Zaznacz na liście jej uszkodzenia
Sprawdzenie oświetlenia jachtu (w dzień światła masztowe można sprawdzić przy pomocy lornetki)
Stan płetwy sterowej
Poziom paliwa - jeżeli masz zastrzeżenia wychodząc z portu zatankuj do pełna, jeżeli okaże sie , że było to np ponad10 litrów, zachowaj paragon firma czarterowa powinna zwrócić ci pieniądze
Test alarmów silnika - uruchom silnik daj lekko na przód i wstecz, wciśnij sprzęgło i sprawdź jego działanie podnosząc obroty do 1800 obr/min
Kontrola działania chłodzenia silnika
Zlokalizowanie awaryjnego wyłączania silnika
Rozmieszczenie wlewów wody i paliwa oraz zbiornika na fekalie
Przejęcie jachtu-pod pokładem
Nawigacja:
Mapy akwenu na którym będziesz pływał
Locje i przewodniki
Spisy świateł
Kroczek, ekierki , cyrkiel lub inne przyrządy nawigacyjne
Ołówki, gumka, brudnopis
Instrukcje obsługi do urządzeń obecnych na jachcie
Dokumenty jachtu
Tablica rozdzielcza:
Działanie wskaźnika poziomu wody w zbiornikach
Działanie wskaźnika poziomu naładowania akumulatorów
Działanie kontrolki ładowania i zasilania jachtu 220V
Działanie zapalniczkowego gniazda zasilania 12V
Identyfikacja przełączników działających i tzw. pustych
Działanie ogrzewania jachtu jeżeli jest
Bezpieczeństwo:
Środki pirotechniczne: race, rakiety pławki dymne (sprawdź daty ważności)
Kamizelki ratunkowe
Koło ratunkowe
Pasy bezpieczeństwa z wąsam
Toalety:
Sprawdzenie działania pomp ręcznych toalet przynajmniej 30 ruchów pompą. W przypadku pomp elektrycznych ze względu na rużnorodność rozwiązań technicznych poproś obsługę o dokładne objaśnienie ich działania
Sprawdż działanie pryszniców i kranów upewnij się gdzie znajduje się na tablicy rozdzielczej wyłącznik pompy wodnej.
Sprawdż działanie pompy odpływowej od prysznica i czystośc filtra
Skrzynka bosmańska:
Sprawdź ilość i jakość posiadanych nażędzi: młotek, kombinerki, klucze , śrubokręty
zapasowy propeler pompy wodnej chłodzącej silnik, zapasowe bezpieczniki zasilania i windy kotwicznej
Zestaw naprawczy do pontonu
Silnik i komora silnikowa:
Poziom oleju w silniku, sprawdż czy masz na pokładzie karnister z olejem
Oceń czystość silnika , brak wycieków paliwa i oleju, stan wody w zęzie komory silnikowej
Sprawdź czy zęza silnikowa posiada osobny odpływ z pompą.
Inne:
Lokalizacja zaworu gazu
Lokalizacja bezpiecznika głównego zasilania jachtu 230V
Lokalizacja bezpiecznika windy kotwicznej
Lokalizacja głównego wyłącznika zasilającego dla 12V
Lokalizacja zaworu dopływu paliwa
Lokalizacja włącznika bojlera ciepłej wody zasilanego napięciem 230V
Lokalizacja głównego przełącznika steru strumieniowego (jeżeli jest)
Działanie elektrycznej i ręcznej pompy zęzowej
Działanie świateł pod pokładem i dodatkowych
Działanie echosondy (zapytaj czy jest skompensowana poprawka na głębokość)
Działanie autopilota - zapnij i (lub) włącz AUTO, naciśnij +10 / – 10 i sprawdź działanie siłownika
Działanie wiatromierza

Umowa czarterowa - zalecamy wykonanie zdjęć lub nakręcenie materiału filmowego jachtu na zewnątrz i wewnątrz elementów uszkodzonych lub 'niepewnie' działających.
Zapraszamy na nasze kursy i szkolenia

Jacek Szczepaniak
www.bryg.pl


Autor tekstu: Jacek Szczepaniak

 

 


Reklama


komentarze (2)

Aby móc komentować musisz być zalogowany!
zaloguje się

Wielka piona . Wiele firm czarterowych chce bardzo szybko przekazać jacht a przy odebraniu sprawdza bardzo dokładnie i długo . Potrafią nawet płetwonurka zatrudnić do zbadania części podwodnej . Dbają o swój interes czasem z przesadą . Przez nieuwagę można zapłacić spore pieniadze. Radzę pilnować się przed cwaniakami!. Pozdrawiam .

[2013-02-04 19:39] odpowiedz zgłoś



Bardzo przydatna lista ale raczej pod kątem tego by sprawdzić wszystkie systemy i nie być na wodzie w kłopocie że coś nie działa. Z dość powszechnym poglądem żeby wszystko sprawdzać aby nie mieć kłopotów przy zdawaniu raczej się nie zgadzam. Odbiory z którymi miałem dz czynienia w swojej praktyce zawsze były miłe i kulturalne. Nikt o stłuczonych talerzykach nie rozmawia ( a zdarzyło mi się kilka rozbić) a spinaker oczywiście rozwiną czy nie podarty bo dość często zdarza się go uszkodzić . To sprawdzanie przez nurka jest powszechne i bardzo dobrze. Uderzenie kilem o dno nie jest znowu takie rzadkie a konsekwencje wzięcia takiego jachtu z uszkodzonym mocowaniem kila mogą być straszne więc niech sprawdzają .

[2013-02-28 23:59] odpowiedz zgłoś



Jachty - zobacz podobne



Ogłoszenie płatne


daj ogłoszenie


Google