Żeglarstwo » Wiedza » Prawo i przepisy - wiadomości ★ Obserwuj★ Obserwujesz✕ Nie obserwuj
Kaucja za jacht czarterowy
Kaucja za jacht czarterowy jest rzeczą normalną. Wszyscy ,którzy czarterowali jacht w Chorwacji, Grecji czy gdziekolwiek na świecie spotkali się nią. Ci , którzy jeszcze tego nie robili na pewno się z nią spotkają. Kaucja przeważnie jest zależna od: typu jachtu, wielkości jachtu, roku produkcji. Zabezpiecza ona interesy armatora w przypadku powstania szkody z winy czarterującego do wysokości kaucji. Powyżej tej kwoty jacht czarterowy jest objęty polisą CASCO jak również polisą OC.
Niektórzy armatorzy proponują alternatywne zabezpieczenie w postaci „ubezpieczenia kaucji”. Polega to na tym, że czarterujący wpłaca armatorowi dużo niższą, ale bezzwrotną kwotę, zamiast zwrotnej kaucji. W momencie kiedy jacht oddajemy w terminie i bez uszkodzeń z zatankowanym paliwem kaucja jest zwracana.
Pamiętajmy jednak że kaucja lub ubezpieczenie kaucji może nie obejmować pontonu jak i silnika przyczepnego i żagli. A co w momencie kiedy np. podczas manewrów portowych czy kolizji na morzu uszkodzimy nie tylko swój ale inny jacht? W przypadku kiedy sprawa pomiędzy skipperami jest sporna i nikt nie chce wziąć winy na siebie i zrekompensować szkód, musi zostać wezwana policja lub kwestie sporne rozstrzyga najbliższy kapitanat. Odpowiednie władze oceniają, tak jak w przypadku kolizji drogowej kto jest winien. Winowajca otrzymuje mandat często wysoki. I co dalej? Jeżeli my jesteśmy winni a szkody powstałe na obu jachtach nie przekraczają wysokości kaucji, przeważnie armatorzy dogadują się między sobą i z naszej kaucji zostaje potrącona odpowiednia kwota ewentualnie przepada nam cała kaucja.
A co jeżeli koszty uszkodzeń są wyższe? Teoretycznie powinno zadziałać OC i CASCO naszego jachtu. Ale do jakiej kwoty? I tu warto przed czarterem zapytać armatora o warunki ubezpieczenia OC i CASCO naszego jachtu. Mogą się one różnic w zależności w jakiej firmie ubezpieczeniowej, dany jacht posiada polisę. Ale nie oczekujcie że szczegółowe warunki ubezpieczenia będą w języku polskim.
Często spotykam się z opiniami żeglarzy że jak mam wpłaconą kaucję lub ubezpieczenie kaucji, to nawet jak zatopię jacht, konsekwencje finansowe poniosę tylko do wysokości kaucji. Nic bardziej mylnego. Cytując jeden z punktów warunków ogólnych czarteru jednej z chorwackich agencji: ...za każdą szkodę powstałą na skutek nieodpowiednich czynności czy przeoczeń czarterującego, której nie pokrywa ubezpieczenie, a za którą (...) odpowiada przed osobami trzecimi, pokrywa agencji (...) pełne koszty odszkodowania.
Na przykładzie. W zeszłym roku jeden z czarterujących złamał maszt na nowym jachcie próbując przepłynąć pod mostem pomiędzy Pasmanem i Uglijanem. Oczywiście stracił kaucje. Jacht został wyłączony z następnych czarterów. Naprawa a zwłaszcza wymiana masztu miała potrwać długi czas. Firma czarterowa wystąpiła o odszkodowanie od czarterującego z powództwa cywilnego za straty spowodowane niezrealizowanymi czarterami. Oczywiście nie każda firma sięga po takie środki i jest tak restrykcyjna.
Sytuacje takie zdarzają się na szczęście niezwykle rzadko. Nie jestem fachowcem od ubezpieczeń a wiedza moja w tym zakresie wynika z moich doświadczeń i obserwacji. Materiał ten traktujcie jako poglądowy.
O obowiązkach czarterującego w innym odcinku.
Żeglujcie bezpiecznie!
Skipper Jacek Szczepaniak
Autor tekstu: Jacek Szczepaniak
Aby móc komentować musisz być zalogowany!
zaloguje się